Friday, 4 December 2015

PUNCA DAN LANGKAH MEGATASI BENCANA ALAM

RANGKA KARANGAN
Pengenalan:
Dewasa ini, manusia dilihat kurang peka dengan masalah alam sehingga mengakibatkan bencana alam. Kebanyakan bencana alam yang berlaku berpunca daripada sikap manusia itu sendiri. Antara bencana alam yang mampu memberi impak yang besar iaitu seperti ribut taufan, tsunami, tanah runtuh, jerebu dan sebagainya. Oleh itu, semua pihak tidak seharusnya memandang remeh tentang masalah bencana alam ini. Persoalannya, apakah punca-punca dan langkah-langkah yang wajar diambil?

Punca:
1) Kegagalan manusia membuat perancangan
- penyelenggaraan sungai dan pembalakan yang tidak praktikal
- kelambatan manusia untuk memberi pengumuman kepada masyarakat mengenai bencana alam
2) Ketamakan manusia
- sifat manusia yang terlampau materialistik

Langkah:
1) Peranan kerajaan
- menubuhkan sistem amaran awal bencana alam
2) Kesedaran masyarakat
3) Peranan Badan-badan Bukan Kerajaan
- kerjasama dengan kerajaan
- melatih masyarakat untuk menghadapi bencana alam

Kesimpulan:
Semua pihak haruslah berganding bahu ibarat peribahasa melayu “bulat air kerana pembentung, bulat manusia kerana muafakat” untuk bersama-sama mengatasi masalah bencana alam demi kebaikan bersama.

PUNCA DAN LANGKAH MEGATASI BENCANA ALAM


            Bencana alam merujuk kepada kejadian alam yang mampu memusnahkan negara dan penduduknya.  Ia tidak dapat dielakkan oleh manusia kerana kejadian itu berlaku di luar kawalan manusia.  Bencana alam boleh berlaku tanpa mengira masa dan tempat.  Di Malaysia, bencana alam jarang berlaku berbanding dengan negara yang sering berlaku bencana alam.  Bencana alam yang sering berlaku di negara kita adalah banjir, gempa bumi dan tanah runtuh.  Dalam sejarah Malaysia, terdapat beberapa peristiwa bencana alam yang mendapat liputan meluas seperti Tragedi Highland Tower pada tahun 1993, Tragedi Ribut Greg di Sabah pada tahun 1996, kejadian tanah runtuh di Gombak pada tahun 2004 dan lain-lain.  Pelbagai faktor yang mendorong bencana alam berlaku terutama ketiak bumi yang dikatakan sedang mengalami perubahan cuaca yang drastik dalam tempoh yang terdekat ini.  Sesungguhnya, terdapat banyak faktor yang mendorong kejadian ini dan banyak langkah yang boleh diambil untuk membendungnya daripada terus berlaku.

            Antara faktor berlakunya bencana alam adalah kegagalan manusia dalam membuat perancangan yang sempurna.  Sikap manusia dalam menguruskan sumber alam secara rakus tanpa kawalan, penyelenggaraan sungai dan pembalakan hutan yang tidak praktikal telah mengundang padah.  Manusia gagal membuat perancangan seperti memberitahu masyarakat lebih awal, membuat latihan untuk menghadapi bencana mahupun tidak mempunyai piawaian pembinaan bangunan yang baik.  Aktiviti penyahutanan dan pembalakan secara tidak terancang akan menyebabkan lebihan karbon dioksida dalam udara di samping kehilangan kawasan tadahan air dan senang berlakunya banjir.  Selain itu, aktiviti pembakaran terbuka di kawasan pelupusan sampah dan pembakaran hutan juga menyumbang kepada peningkatan karbon dioksida.  Penambahan kelodak akan mencetekkan dasar sungai dan aliran akan tersekat serta menyebabkan kejadian banjir kilat terutama di kawasan rendah.

            Seterusnya, sifat ketamakan manusia juga menyumbang kepada berlakunya bencana alam.  Pihak yang terbabit dalam penebangan hutan selalunya hanya mementingkan keuntungan semata-mata tanpa memikirkan impaknya terhadap persekitaran ekologi.  Kawasan hutan yang telah ditebang tidak digantikan dengan anak pokok yang baharu, menyebabkan terdedah kepada hujan lalu hakisan tanah berlaku.  Keadaan ini menyebabkan berlakunya kejadian tanah runtuh yang meragut nyawa dan menyebabkan kerosakan harta benda.  Selain itu, tempat yang dahulunya tidak sesuai untuk dibangunkan, umpamanya di kawasan lereng bukit dan dataran banjir, kini dibangunkan untuk kawasan perumahan.  Perbandaran pula menyebabkan kawasan baru dibangunkan.  Perbukitan dipotong dan diratakan serta membentuk cerun buatan yang curam dan kurang stabil.  Kawasan bekas lombong, pesisiran sungai dan lautan ditambak untuk penempatan baru.  Semua kawasan ini terdedah dengan risiko banjir dan tsunami.

            Dalam pada itu, langkah yang drastik dan pragmatik perlulah diambil untuk mengurangkan risiko kejadian bencana alam.  Rentetan itu, peranan kerajaan adalah sangat penting dalam menangani isu tersebut.  Pihak kerajaan perlulah menubuhkan sistem amaran awal yang berkesan dan berteknologi tinggi supaya mereka dapat meramalkan jenis bencana alam, kawasan-kawasan yang berisiko tinggi untuk ditimpa bencana alam serta waktu bencana alam untuk berlaku.  Dengan ini, pihak kerajaan dapat membuat persiapan awal dalam menghadapi bencana alam seperti menyediakan tempat tinggal sementara bagi rakyat, bak kata pepatah, “sediakan payung sebelum hujan”.  Di samping itu, pihak kerajaan hendaklah menghebah-hebahkan maklumat mengenai bencana alam yang akan ditimpa kepada masyarakat melalui media massa sama ada elektronik atau bercetak.  Misalnya, wadah media massa yang popular dalam kalangan rakyat seperti televisyen dan radio dapat menyampaikan mesej dengan segera tentang bencana alam yang akan melanda negara kita dalam sekelip mata.  Hal ini demikian kerana, masyarakat akan lebih berwaspada dan bersedia untuk menghadapi bencana alam serta-merta.

            Selain itu, kesedaran masyarakat juga perlu dikuatkan supaya mereka tidak mengalami kelam-kabut semasa kejadian bencana.  Program-program kesedaran dan taklimat harus diadakan dalam meningkatkan ketahanan sekolah dan hospital dalam menangani bencana.  Para pelajar harus didedahkan cara-cara menghadapi bencana alam sejak di bangku sekolah lagi kerana “melentur buluh, biarlah dari rebungnya”.  Pendidikan awam perlu dilakukan secara berterusan, pengetahuan mengenai bencana perlu diterapkan dalam sistem pendidikan formal di sekolah dan universiti, dan pendidikan tidak formal melalui pelbagai cara, terutama bagi kawasan yang dikenal pasti berisiko bencana.  Salah satu cara paling berkesan ialah menyediakan pusat maklumat, galeri atau muzium khas di kawasan yang pernah mengalami bencana besar, dan ini akan terus mengingatkan komuniti serta pengunjung di kawasan terbabit bahawa bencana pernah berlaku, dan boleh berlaku lagi pada masa depan.

            Di samping itu, peranan badan-badan bukan kerajaan juga tidak dapat diabaikan.  Agensi-agensi swasta haruslah aktif menawarkan program pencegahan dan panduan bagi menghadapi bencana alam yang tidak sahaja berkisar tentang banjir malah tanah runtuh, gempa bumi, kebakaran dan alam sekitar kepada komuniti.  Pertubuhan-pertubuhan bukan kerajaan ini haruslah menjadi penggerak pihak kerajaan dalam menerapkan kesedaran menangani kejadian bencana dan bersama-sama membendung kegiatan manusia yang membawa kesan teruk terhadap alam sekitar.

            Kesimpulannya, bencana alam memberi satu mimpi dan pengalaman yang buruk sama ada kepada rakyat mahupun kepada institusi negara itu sendiri sehingga pihak kerajaan terpaksa mengisytiharkan darurat ke atas negara.  Bencana alam kadangkala datang tanpa diundang dan untuk itu kita perlu sentiasa berwaspada terhadap sebarang bentuk perubahan yang boleh membawa kepada kemusnahan petempatan, kehilangan nyawa dan sebagainya.  Walau bagaimanapun, kejadian bencana alam juga sebenarnya turut berpunca daripada kegiatan manusia itu sendiri.  Oleh itu, kita sendiri sebagai manusia perlulah mengubah sikap yang boleh menyebabkan berlakunya bencana alam.  Segala bentuk langkah berjaga-jaga perlulah diambil dan dilaksanakan dengan lebih awal sebelum kedatangan bencana agar kita dapat mengelakkan kesan yang lebih buruk lagi.

2 comments: